it's about anything. too many to mention...

Thursday, April 22, 2010

dua pekerja makki ungu jadi tahanan kejari jakarta selatan


satu lagi kes undang2 yang menimpa selebriti. kali ini bukan terus terhadap bintangnya, namun kepada perniagaan miliknya. adalah aksima records, milik makki ungu, yang akhirnya berurusan dengan undang2. pengarah dan pegawai aksima records iaitu m. rahmadian dan ewa rahwana ditahan oleh kejaksaan negeri jakarta selatan.

kes ini bermula dari sebuah kumpulan bernama rasio yang ingin mengirimkan edaran cd di label rakaman tersebut. namun, setelah menunggu lama sampai master cd sudah ada, syarikat aksima yang dipimpin oleh rahmadian belum juga membuat perjanjian dengan rasio band. hal tersebut membuat vokalisnya bernama pebri berinisiatif untuk menanyakan terus kepada komisarisnya yang dipegang oleh makki. sayangnya, makki memberikan jawapan yang kurang sedap kepadanya.

bukan hanya itu. setelah peristiwa tersebut, pebri dan kawan2 mendapat ancaman dari ewa - pekerja aksima, yang mengatakan bahawa pihaknya akan menuntut balik sebanyak rp100 juta jika rasio tidak mengikuti keinginan aksima. hal inilah yang membuat pebri dan kawan2 melaporkan, rahmadian, ewa rahwana, dan makki ke polda metro jaya pada awal jun 2009 lalu.

namun saat proses penyiasatan berlangsung pihak2 dilapor tidak dikenakan sangsi apa pun. sampai pada 15 april 2010, berkas laporan dari pebri tersebut dilimpahkan ke kejaksaan dan berstatus p21. pengarahnya dan pegawainya tersebut terus ditahan oleh kejaksaan negeri jakarta selatan kerana dinilai sudah sangat merugikan orang lain.

namun ketika wartawan menanyakan kenapa makki tidak turut ditahan. achmad hasan, aksa penuntut hukum kejari jakarta selatan mengatakan, kerana nama makki tidak ada dalam berita acara pidana kepolisian sebagai disangka.


0 comments: