it's about anything. too many to mention...

Monday, March 28, 2011

pasha dan delia jalani 'ngeuyeuk seureuh'


Sebelum melaksanakan pernikahan semalam, Ahad, pasangan Pasha Ungu dan Adelia Wilhemina melakukan acara adat sunda, Ngeuyeuk Seureuh.

Acara tersebut bertujuan mengikat tali silaturahim antara kedua2 calon pengantin dan keluarga kedua2 belah pihak.

Di awal acara, Pasha yang mengenakan busana serba putih tampak gelisah melihat ke kiri dan kanan kerana Adel, calon isterinya tersebut tak tampak dalam ruangan tersebut. Kemudian MC yang menangkap kegelisahan Pasha menyuruh Pasha memanggil Adel keluar dari bilik. pun

Pasha menuruti dan memanggil Adel.

Lalu Pasha pun menyanyikan sebait lagu Penghujung Cintaku. Namun demikian Delia belum juga tampak keluar dari bilik. Setelah ditunggu, tak lama kemudian, suaranya juga terdengar menyanyikan sebait lagu duet yang akan menjadi souvenir pernikahan mereka tersebut.

Delia pun keluar dari bilik dan tampak cantik dengan balutan kebaya berwarna hijau. Lalu beliau duduk mengambil tempat di samping Pasha. Pasha pun dilihat sumringah telah melihat calon isterinya tersebut di sampingnya.

Acara adat sunda, Ngeuyeuk Seureuh tersebut penuh dengan nilai-nilai filosofi tentang membangun rumah tangga yang baru dan baik.

0 comments: