it's about anything. too many to mention...

Thursday, July 17, 2014

Ahmad Dhani bantah ada permainan berkaitan hukuman bebas Dul

Pemuzik Ahmad Dhani boleh bernafas lega, ketika akhirnya AQJ atau Dul mendapat hukuman bebas Pengadilan Negeri Jakarta Timur. Dia membantah ada permainan undang-undang dalam perbicaraan anaknya tersebut.

Proses undang-undang lebih kurang lima bulan cukup memenatkan. Dhani mengaku akan segera mengadakan acara kesyukuran dengan mengundang keluarga mangsa.

Dul berhukum bersalah, namun dia dikembalikan kepada orang tuanya., mengingat suspek masih di bawah umur. Selama perbicaraan dia juga berperilaku sopan dan baik. Tindakannya diakibatkan kurang mendapat perhatian dari orang tuanya.

Sementara itu, Ketua Komisi Nasional Perlindungan Anak Arist Merdeka Sirait menilai keputusan bebas Dul sudah sangat tepat. Hakim telah menggunakan haknya sesuai undang-undang, antara menghukum suspek yang berada di bawah umur dengan hukuman pidana atau dikembalikan pada orang tua.

Arist tidak setuju jika ada anggapan Dul dihukum bebas kerana orang tuanya seorang pemuzik terkenal dengan tahap ekonimo tinggi. Dia justeru akan menjadi orang pertama yang menentang jika keputusan itu berdasarkan strata ekonomi orang tua suspek.

Dalam kacamata undang-undang, menurut Arist dikenal istilah restorative justice, di mana undang-undang menitikberatkan pada keadaan terciptanya keadilan bagi pelaku dan mangsanya sendiri.



0 comments: