it's about anything. too many to mention...

Tuesday, March 17, 2015

Hadapi Haji Lulung, Slank sudah kritik politik dari zaman Soeharto


Akibat komen yang beliau ucapkan berkaitan DPR harus smart dan juga baju bertuliskan Lulung Lulusan Pemulung, Kaka Slank disaman organisasi Pemuda Panca Marga (PPM). Saman tersebut dilayangkan ke markas Slank dan diterima oleh Bimbim dan Bunda Iffet. 

Massa dari peminat Slank selama ini dikenal cukup besar. Peguam Ramdan Alamsyah yang mewakili organisasi PPM yang diketuai H Lulung pun tidak ingin ketokohan vokalis itu dimanfaatkan oleh pihak lain. Saman yang beliau layangkan meminta permintaan maaf dan penjelasan Kaka dalam jangka waktu 2x24 Jam. 

 Namun ini bukan kali pertama Slank menghadapi masalah pelik kerana kritikan yang mereka berikan. Band yang dibentuk sejak 1983 ini sudah kerap berurusan dengan kerajaan melalui kritikan-kritikan yang mereka sampaikan sejak masa Orde Baru. 

 Daripada terjadi kesalahan maklumat yang berakhir menjadi masalah, Bimbim memang lebih memilih menunggu sahabatnya Kaka untuk memberikan keterangan. Bimbim juga menyambut terbuka pihak PPM yang memberikan saman ke markasnya di Jln Potlot.

0 comments: